Onze Buurt

PERSBERICHT ONZE BUURT 2018

Heerlen - 29-11-2018

Onze Buurt 2018: 2 winnaars

De prijzenactie voor buurtprojecten Onze Buurt kent dit jaar een bijzondere uitslag: de jury vond unaniem twee projecten met afstand de beste en wees ze samen aan als winnaars: Kloostertuin ’t Laefhoes in America en Buurzaam Koken Kids in Maastricht krijgen elk € 24.000 euro om hun plannen uit te voeren. De vier overige buurtprojecten in de finale krijgen € 3000 euro. De uitlag van Onze Buurt 2018 is zojuist bekend gemaakt tijdens het Festival Wij Zijn Limburg in Heerlen.

De vrijwilligers van ’t Laefhoes in America kunnen hun prijzengeld steken in de aanleg van een openbare moestuin met terras. Dat komt naast ’t Laefhoes, een gezondheids- en ontmoetingshuis dat door de burgers van America zelf is opgericht. De jury van Onze Buurt vindt dat het dorp een voorbeeld is van burgerparticipatie.

Buurzaam Koken Kids is een project van LEFteam in de wijk Blauwdorp in Maastricht. Het project zet verveelde jeugd in een wijkkeuken aan het werk. De jongeren serveren hun drie-gangen-menu’s wekelijks aan buurtbewoners. Het project haalt jongeren van de straat, laat ze nieuwe talenten ontdekken en leert hen over gezonde voeding. Een verbindend element in een moeilijke wijk, zo concludeerde de jury.

Onze Buurt is dit jaar voor de zesde keer georganiseerd door de woningbouwcorporaties verenigd in Ons Limburg en wordt ondersteund door de Provincie Limburg en Oranje Fonds. Onze Buurt is een stimulans voor burgerparticipatie en het zelf socialer en mooier maken van wijk of dorp. Het reikt elk jaar voor 60-duizend euro aan prijzen uit aan de beste buurtprojecten van Limburg. L1 en ViaLimburg helpen Onze Buurt door de mooie projecten een podium te geven.